Zdraví

Znáte 6 nejdůležitějších vitamínů pro lidské tělo?

Autor článku: redakce Zerex.cz 17.09.2020 znate-6-nejdulezitejsich-vitaminu

Zdravý a přiměřeně fungující imunitní systém tvoří základ dobrého zdraví. Které vitamíny a minerály jsou pro nás klíčové a jak nás může ohrozit jejich nedostatek?

Číslo 1: Vitamín D

"Déčko" je mimořádně důležitým vitamínem, který člověk potřebuje. Pomáhá totiž udržovat imunitní systém silný, díky čemuž se můžete účinněji bránit proti útokům virů a bakterií. Získáváme ho díky slunci, ale i vybraným zdrojům potravy (některé druhy ryb, mořské plody, žloutky).

Nedostatek vitamínu D zapříčiňuje únavu, která má závažný negativní vliv na kvalitu života. Dále může nízká hladina vitaminu D způsobovat, že organismus bude ve větší míře vystaven nemocem, bolestem zad, ale i depresi. Jelikož déčko ovlivňuje vstřebávání vápníku, hrozí i vyšší riziko zlomenin.

Číslo 2: Železo

Jakou hraje roli? Železo je nezbytné pro podporu imunity, pomáhá snižovat únavu a hraje také důležitou roli v transportu kyslíku, kognitivních funkcích a tvorbě červených krvinek. Získáváme ho zejména z červeného masa, oblíbeným zdrojem u veganů je quinoa, ale i luštěniny.

Nedostatek železa ničí první linii obrany proti patogenům, kvůli čemuž jste náchylnější na infekce a nemoci.

❌ Jak uvádí Mayo Clinic, příznaky nedostatku železa mohou zahrnovat:

  • extrémní únavu,
  • slabost,
  • bledou pokožku,
  • bolesti na hrudi,
  • dušnost,
  • chladné ruce a nohy.

Číslo 3: Vápník

Vyvážená hladina vápníku v těle se umí postarat o zrychlení imunitní odezvy v případě potřeby. Když se objeví horečka, z těla se uvolňuje vápník, díky čemuž pomáhá organismu chránit se před útokem virů nebo bakterií. Získáváme ho z mléčných výrobků nebo tmavozelené listové zeleniny.

❌ Dlouhodobý nedostatek vápníku způsobuje:

  • křehké kosti,
  • vznik šedého zákalu,
  • vznik osteoporózy,
  • existuje i souvislost s nízkou hladinou vitamínu D, protože to znesnadňuje vstřebávání vápníku.

Číslo 4: Vitamín C

Jedním z nejdůležitějších vitamínů pro lidské tělo je vitamín C. Přispívá k imunitní obraně proti patogenům a je také silným antioxidantem (odráží útoky volných radikálů). Získáváme ho ze zdrojů jako je zelená paprika, kiwi, brokolice, rakytník, citrusové plody.

I když je nedostatek vitaminu C vzácný, mohou se vyskytnout jeho projevy, a to zejména na pokožce, vlasech nebo nehtech nebo pomalu se hojících ran.

Číslo 5: Vitamíny skupiny B

Každý z osmi vitamínů této skupiny plní svou významnou roli. Jsou důležité pro zachování zdraví a imunitních funkcí, kognitivních funkcí, zdraví pokožky, vlasů a nehtů, regulaci nervového systému, ale i udržení energie.

❌ S nedostatkem vitamínu B souvisí zejména onemocnění, jakými jsou Crohnova choroba nebo celiakie. Projevy mohou zahrnovat:

  • únavu,
  • vyčerpání,
  • problémy s rovnováhou,
  • zmatenost,
  • změny chování,
  • depresi.

Číslo 6: Hořčík

Tento minerál se nachází v mnoha potravinových zdrojích jako jsou ořechy, banány, datle, maliny, meruňky, špenát, luštěniny. Ovlivňuje biochemické reakce těla, které jsou nezbytné pro funkci svalů a nervů, vývoj energie, nervové impulsy či normální srdeční rytmus.

❌ Nedostatek hořčíku se projevuje:

  • záškuby svalů nebo křečemi,
  • únavou,
  • slabostí,
  • duševními poruchami,
  • vysokým krevním tlakem.


✅ Ty nejdůležitější vitamíny a minerály je možné získat z různých potravinových zdrojů. Počítat nutriční hodnoty však nemusíte. Doplnit vyváženou stravu totiž můžete také pomocí tablet Zerex Daily Complex, které obsahují správnou dávku 14 potřebných látek (vitaminů a minerálů), které vaše tělo tak moc potřebuje.

 

Přečtěte si také o jednoduchých způsobech, jak můžete podpořit vaši obranyschopnost:



nedostatek hořčíku nedostatek železa nedostatek vápníku nedostatek vitamínu c nedostatek vitamínu b
Zerex Magazín arrow
Zerex Magazín arrow