Zánět. Surfování po internetu odhalí množství definic, každou alespoň z části pravdivou. O počtu druhů zánětů nemluvě. Významná je klasifikace podle charakteru a doby trvání.

Podle charakteru: 

  • Specifický zánět doprovází víceméně charakteristické změny v táních závisící na vyvolávajícím patogenním faktoru. Například tuberkulóza, aktinomykóza, lepra a mnoho dalších.
  • Nespecifický zánět má těžko odhalitelnou příčinu a podrobnější klasifikaci podle převažující formy.

Podle délky trvání:

  • Akutní zánět obvykle odezní do dvou týdnů bez následků.
  • Chronický zánět obvykle trvá déle než šest týdnů, vede k poškození tkáně až k jejímu nahrazení vazivem.

Široké spektrum druhů zánětů prozrazuje obtížnost boje proti nim. Pomiňme banality jako hnisající záděra a jí podobné akutní záněty, i když ani ty nesmíme podceňovat. Věnujme pozornost nespecifickým a chronickým druhům. Obtěžují a ztrpčují život zdánlivě bez příčiny. S těžko odhalitelným původem si často nevědí rady ani lékaři. Nezbývá jim než potlačovat příznaky, aniž by mohli léčit. Velmi dobrý příklad představují revmatické bolesti.

💡 Zánět je vždy reakcí organismu na poškození či působení škodlivin. Fyzikální příčinou bývá nejčastěji úraz. Komplikovanější jsou záněty vyvolané plísněmi, bakteriemi, kvasinkami nebo viry. Ještě složitější hledání příčin a možností léčby vyžadují autoimunitní onemocnění. Z mnoha jmenujme alespoň alergie, Crohnovu chorobu, lupénku nebo roztroušenou sklerózu.

Zánět je reakcí organismu na poškození či působení škodlivin.

Životospráva, životospráva…

…a do třetice životospráva. Zní to fádně, ale právě způsob života nejvíce ovlivňuje stav našeho těla a jeho schopnost odolávat nepřízni okolí. Ať se nám to líbí nebo ne, představujeme takřka lékárnickými váhami vyváženou směs nejrůznějších látek, mezi nimi také vitamínů a minerálů. Jejich nedostatek nebo přebytek se zhmotňuje v nemocech. Téměř neuvěřitelně zní výsledky bádání kalifornských vědců zabývajících se novým konceptem léčby Alzheimerovy choroby založeným na změnách životního stylu.

💡 Nejde pouze o míru práce a odpočinku, ale především o stravování. Drtivou většinu vitamínů a minerálů přijímáme s potravou. Nevyvážená strava, nadměrná námaha či stres mohou porušit rovnováhu vnitřního prostředí. Chybějící množství látek pak musíme nahradit vhodnými potravinovými doplňky. Řada z nich je volně prodejná a dostupná v prodejnách potravin, lékárnách, fitcentrech či wellness centrech. 

✅ Vhodný koktejl vitamínů a minerálů nabízí Vitality Complex pomáhající udržet vynikající kondici a snižující riziko infekcí, především dýchacích cest

Význam vitamínů pro naše zdraví je nezpochybnitelný. Vitamíny představují neúnavné bojovníky stojící na naší straně, zejména pak vitamín C a vitamín D.

Vitamíny proti zánětům

13 základních druhů vitamínů, 13 pramenů živé vody. Tyto organické látky slouží jako katalyzátory biochemických reakcí, především metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Tělo si je nedokáže vyrobit a je odkázáno na jejich příjem z vnějšího prostředí stravou. Čestnou výjimku tvoří vitamín D. Nedostatek vitamínů (avitaminóza) nebo přebytek (hypervitaminóza) může vést k vážným onemocněním, případně až k smrti.

💡 Rozlišujeme dvě základní skupiny vitamínů:

  • Vitamíny rozpustné v tucích
  • Vitamíny rozpustné ve vodě

Rozpustné v tucích

Tuk je nositelem těchto vitamínů, a proto jeho přílišné omezení ve stravě může vést k jejich nedostatečnému příjmu. Tělo si v tuku udržuje jejich zásobu a nadbytek, nikoliv tuku, ale vitamínů, může působit toxicky

  • Vitamín A (retinol a 3-dehydrorefin)

Nezbytný pro tvorbu zrakového pigmentu používaného při nedostatečném osvětlení. Nedostatek vyvolává šeroslepost, poškození oční sítnice a sklon k zánětům. Zdrojem jsou rybí tuk, játra, mrkev, špenát, kapusta, brokolice, meruňky, dýně, máslo a další potraviny.

  • Vitamín D (kalciferoly)

Význam vitamínu D si zaslouží samostatnou pozornost.

  • Vitamín E (tokoferoly)

Chrání buněčné membrány před poškozením volnými radikály, působí jako prevence nádorového bujení, zlepšuje hojení ran. Najdeme jej v oleji z pšeničných klíčků, slunečnicových semínkách, mandlích, lískových a burských oříšcích, sóji, salátu, mase savců.

  • Vitamín K (fylochinon a menachinon)

Ovlivňuje srážlivost krve a mineralizaci kostí. Zdroj představuje listová zelenina a rostlinné oleje jako řepkový, sójový či olivový.

Vitamíny proti zánětům.

Rozpustné ve vodě

Jde o vitamíny snadno absorbovatelné, nadbytek tělo vylučuje močí, takže hypervitaminóza hrozí výjimečně. Významnou roli hraje pravidelný denní příjem v potravě s tím, že jejich množství a kvalitu snižuje tepelné zpracování a nevhodné skladování. 

Skupina 8 vitamínů B:

  • B1 (thiamin) ovlivňuje metabolismus cukrů v centrální nervové soustavě a ve svalech. Zdrojem jsou obilné klíčky, kvasnice, vnitřnosti a libové vepřové maso.
  • B2 (riboflavin) důležitý při štěpení sacharidů, tuků a bílkovin a na produkci energie uvnitř buněk. Získáme jej z mléka, zeleniny, kvasnic a vnitřností.
  • B3 (niacin) se podílí řízení hladiny krevního cukru či správné funkce nervového a zažívacího traktu. Výskyt v játrech, ledvinách, mase, kvasnicích a houbách.
  • B5 (kyselina pantothenová) je v těle všudypřítomný a má základní význam pro působení mnoha enzymů. Zdrojem jsou játra, kvasnice, hrách, maso, ryby, mléko, vejce.
  • B6 (pyridoxin) podporuje účinky vitamínů B1 a B2. Výskyt v mléce, kvasnicích, obilných klíčcích, mase a luštěninách.
  • B7 (biotin) podporuje růst a dělení živočišných buněk. Najdeme jej ve žloutcích, mléce, kvasnicích, játrech a ledvinách.
  • B9 (kyselina listová) je klíčový pro metabolismus bílkovin a tvorbu DNA a RNA. Vyskytuje se v listové zelenině a kvasnicích.
  • B12 (kobalamin) klíčový pro tvorbu nových buněk, obzvlášť pro krvetvorbu. Zdrojem pro člověka jsou pouze potraviny živočišného původu.

 

Vitamín C (kyselina askorbová) zvyšuje imunitu podporou tvorby protilátek a má významné protizánětlivé účinky. Vyskytuje se v černém rybízu, citrusech, jahodách, zelí a dalším ovoci či zelenině.

Vitamín D: Hrdina boje se záněty

✅ Vitamín D: Hrdina boje se záněty

Vitamín D má zásadní význam jednak pro metabolismus vápníku a fosforu, tudíž pro stavbu kostí, jednak pro správné fungování imunitního systému. Dlouhodobý nedostatek vede k osteoporóze a dalším kostním chorobám. Dále pak k vyšší náchylnosti k akutním respiračním onemocněním a vzniku chronických zánětů. Existenci přímé souvislosti mezi nízkou hladinou vitamínu D a vyšší zánětlivou aktivitou u pacientů s nespecifickými střevními záněty dokazuje řada studií, například ta zveřejněná portálem MDPI. Jiná, publikovaná na webu PLOS ONE odhalila obdobnou souvislost s revmatoidní artritidou. 

💡 Charakteristické pro vitamín D je, že potravou získáme asi 20 % jeho potřeby. Zbylých 80 % produkuje kůže pod vlivem slunečního záření, konkrétně UVB záření. Schopnost si vytvořili naši předchůdci po opuštění oceánů bohatých na minerální látky. Vrtkavost slunce v našich zeměpisných šířkách je důvodem kolísání hladiny vitamínu D. Proto musíme zejména v zimě věnovat vyšší pozornost jeho doplňování. 

✅ 400% denní doporučenou dávku vitamínu D obsahuje doplněk výživy Vitality Complex. Spolu se širokým spektrem vitamínů a minerálů přirozeně podpoří imunitní systém a celkovou energii.

Není každá rada drahá

Kdo čeká spásonosnou radu na závěr, bude zklamán. Dozví se to, co už četl a slyšel nespočetně krát. Základem zdraví byla, je a vždy bude životospráva. Dostatek spánku, odpočinku, vyvážené stravování a nedostatek stresu. Potom můžeme s klidným svědomím odpovědět na stěžejní otázku „Vitamíny proti zánětům?“ jednoznačným „Ano“.

Více o vitaminu D se dočtete v následujícím článku: