Zdraví

Polovina Čechů umírá na choroby srdce. Jaká je prevence srdečních chorob?

Autor článku: Rebeka Jurčacková 06.05.2021 polovina-cechu-umira-na-choroby-srdce-jaka-je-prevence-srdecnich-chorob

Co můžeme udělat, abychom se tomuto tichému zabijákovi vyhnuli? Máme pro vás 5 užitečných tipů na prevenci kardiovaskulárních nemocí.

Jaká je aktuální situace?

Zdravotní profil České republiky uvádí, že příčinou téměř 50% všech úmrtí v České republice jsou kardiovaskulární choroby. Rakovina je až na druhé příčce a může za přibližně 25% úmrtí v Česku.

World Health Organisation informuje, že kardiovaskulární choroby každý rok zabijí celosvětově v průměru až 17.9 milionu lidí, což představuje 31% z celkových úmrtí.

Co s tím? Klíčem je prevence!

Podle informací z American Heart Association se srdečním a mozkovým příhodám dá vyhnout, a zároveň si tak prodloužit život o 10 let. Až 80 procentům infarktů je možné předejít, a to dodržováním následujících zásad:

#1 Tabák je tabu

Jednou z nejlepších věcí, které můžete udělat v rámci prevence kardiovaskulárních onemocnění, je přestat kouřit. V případě, že nejste aktivní kuřák, pokuste se vyvarovat i pasivnímu kouření. Například tak, že při výběru kavárny raději zvolíte tu, kde je oddělená kuřácká a nekuřácká část.

Proč je vlastně kouření tak nebezpečné? Chemické látky obsažené v tabáku totiž mohou vážně poškodit vaše srdce a cévy. Jelikož nikotin způsobuje zúžení krevních cév, omezuje zároveň průtok krve v nich, což může z dlouhodobého hlediska zvýšit pravděpodobnost jejich ucpání a následně vést až k infarktu.

Navíc, jak při aktivním, tak i při pasivním kouření vdechujeme cigaretový kouř, který redukuje obsah čistého kyslíku v krvi. To způsobí zvýšení krevního tlaku a zrychlení srdeční frekvence, protože vaše srdce musí pracovat intenzivněji, aby dokázalo zásobovat vaše tělo a mozek dostatečným množstvím kyslíku. 

Takže když si to všechno spojíme, zjistíme, že kombinace zvýšeného krevního tlaku, oslabených cévních stěn a zvýšeného rizika tvorby krevních sraženin může velmi rychle vést nejen ke zhoršení či tvorbě kardiovaskulárních onemocnění, ale také k mozkové nebo srdeční příhodě.

#2 Cvičení? Stačí 30 minut denně

Studie publikovaná National Library of Medicine prokázala, že jen zvýšením úrovně fyzické aktivity se podařilo snížit výskyt srdečních chorob u mužů o 21%, a u žen o 29%. Vědci tímto výzkumem dospěli k závěru, že lepší fyzická kondice dokáže výrazně snížit riziko vzniku komplikací a úmrtí spojených s kardiovaskulárními chorobami. Cvičení však nejen zdokonaluje naši fyzickou formu, ale také snižuje hladinu škodlivého LDL cholesterolu, přičemž zároveň zvyšuje hladinu toho "dobrého" (HDL). Právě snížení LDL má přímý vliv na prevenci srdečních chorob. Samozřejmě platí: čím déle a intenzivněji cvičíte, tím větší je přínos pro vaše tělo.

Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) doporučuje dospělým lidem provádět týdně 150 minut středně intenzivní fyzické aktivity, případně tento časový interval rozdělit na denní 30 minutové cvičení.

Pokud si nyní říkáte, že na intenzivní cvičení každý den prostě nemáte čas, nemusíte zoufat. Můžete vyzkoušet denně praktikovat kratší a méně náročné fyzické aktivity, jako například použít místo výtahu schody nebo nejet z práce domů autobusem, ale raději pěšky. Nezapomínejte, že i málo je vždy lepší než nic.

#3 Když pomáhá i příroda

Snížení vysoké hladiny špatného cholesterolu můžete dopomoci i kombinací těch správných bylinek.

  • Vyhledávaný a osvědčený je například skořicovník cejlonský. Podle studie publikované v National Library of Medicine, má tato rostlina pozitivní vliv na snížení LDL. Výsledky také prokázaly, že po denním užívání 6 gramů skořice po dobu 40 dní u pacientů s cukrovkou 2. typu snížila celková hladina cholesterolu v krvi;
  • Jiné studie se shodují, že užitečná je i červená fermentovaná rýže, protože obsahuje látku zvanou monakolín K, která redukuje tvorbu špatného cholesterolu v krvi. Extrakt z ní se používal na snížení hladiny LDL dokonce již v tradiční čínské medicíně;
  • Další užitečnou živinou podporující prevenci infarktu je cholin - jinak nazývaný i vitamín B8. Tato organická, ve vodě rozpustná sloučenina ovlivňuje velké množství životně důležitých tělesných funkcí, jako například funkci jater, zdravý vývoj mozku, pohyb svalů či nervový systém a metabolismus. Kromě toho má cholin výrazný vliv na redukci špatného cholesterolu. Studie zveřejněná v National Library of Medicine potvrdila, že přítomnost cholinu v těle je nezbytná na výrobu látky, která odstraňuje nahromaděný cholesterol z jater. Jeho nedostatek v organismu tedy může mít za následek hromadění tuku a LDL v játrech, což může způsobit selhání srdce.

NÁŠ TIP:

Spojení všech těchto účinných látek na snížení hladiny cholesterolu v doplňku stravy Optichol Balance, který je navíc BIO a Vegan friendly. Obsahuje několik látek z přírodních zdrojů, které podporují metabolismus tuků a pomáhají udržet přirozenou hladinu cholesterolu v krvi.

#4 Pozor na to, co jíte

Při prevenci kardiovaskulárních onemocnění pomohou i správné stravovací návyky a zdravý jídelníček. Výzkumy opakovaně ukazují, že mononenasycené tuky obsažené v mandlích, avokádu nebo olivách snižují škodlivý LDL a zároveň zvyšují dobrý HDL cholesterol. Zpomalují totiž škodlivý proces oxidace lipoproteinů, který vede k ucpání tepen.

Pokud tedy chceme pro naše srdce udělat něco prospěšného, na našem talíři by neměly chybět potraviny jako zelenina a ovoce, luštěniny, libové maso a ryby. Naopak vyhnout bychom se měli velkému množství soli a cukru, alkoholu nebo smaženým a mastným jídlům. Experti v oblasti zdravé výživy také doporučují nahradit nezdravé potraviny zdravějšími variantami, například vyměnit nezdravý slunečnicový olej za srdci prospěšný olivový nebo řepkový olej.

#5 Stres náš každodenní

I když se nám to někdy zdá téměř nemožné, měli bychom se pokusit redukovat stres, kterému jsme každý den vystavováni. Prevence infarktu spočívá totiž zejména v udržování psychické a fyzické rovnováhy. Stres můžeme odbourávat pomocí různých relaxačních technik a cvičení, jako je hluboké dýchání nebo jóga. Mohou však pomoci i bylinky, aromaterapie či trávení času s těmi, které máme rádi.



Zerex Magazín arrow
Zerex Magazín arrow