Zdraví

Může stres vyvolat infarkt? Takový má vliv na zdraví srdce

Autor článku: Rebeka Jurčacková 15.04.2021 muze-stres-vyvolat-infarkt-takovy-ma-vliv-na-zdravi-srdce

Určitě pro nikoho z nás není žádnou novinkou, že stres negativně ovlivňuje nejen naše celkové zdraví, ale také jeden z nejdůležitějších orgánů našeho těla - srdce. Pokud je tělo vystaveno stresujícím podmínkám příliš dlouho, může dojít k infarktu. Přinášíme vám proto 4 užitečné rady, jak snížit úroveň stresu a zároveň tak předejít selhání srdce.

Stres jako takový, je v podstatě přirozená reakce organismu na nebezpečí. V našem těle je tato funkce zakódována už od dob našich prvních předchůdců, kteří díky ní dokázali uniknout predátorovi nebo porazit svého soka.

Jaký má stres vliv na srdce?

Pokud jsme vystaveni stresujícím podmínkám, přirozená reakce těla je bušení srdce, které se snaží pumpovat krev rychleji. Důvodem je snaha odvést co největší množství okysličené krve do svalů, aby dokázali přejít do režimu "útěk nebo obrana". Do těla se vyloučí takzvané stresové hormony, jako kortizol, které zapříčiní zúžení krevních cév. Ty začnou odvádět více kyslíku do svalů, aby jim poskytly sílu jednat, což však s sebou přináší i zvýšení krevního tlaku.

Častý nebo chronický stres tak může vaše srdce přinutit pracovat příliš dlouho na "vysokých obrátkách", čímž výrazně zvýší váš krevní tlak, a s ním i riziko srdečního infarktu.

Jaké jsou nejčastější příznaky infarktu?

Článek publikovaný v americkém medicínském online magazínu Healthline.com uvádí, že symptomy při infarktu myokardu se mohou u každého projevit odlišně, tyto projevy jsou však zaznamenané nejčastěji:

  • bodavá bolest a tlak v hrudi,
  • vystřelující bolest v horní části těla,
  • pocení,
  • nevolnost až zvracení,
  • únava,
  • problémy s dýcháním.

Jak se mu vyhnout?

Tak jako u všech chorob a zdravotních problémů, i při infarktu sestává prevence z vyvážené, na vitamíny a minerály bohaté stravy, aktivního životního stylu, pravidelného cvičení a omezování alkoholu a nikotinu.

Důležité je však udržovat organismus zdravý nejen po fyzické, ale i psychické stránce.

Dostaňte stres pod kontrolu

Jaký má stres vliv na zdraví? Může způsobit problémy s usínáním, zažívací potíže, zvýšenou tvorbu akné a hlavně je častým důvodem vzniku srdečních chorob, které mohou vést až k infarktu.

#1 Vyzkoušejte sílu bylinek v novém hávu

Často nás stresují věci, nad kterými nemáme přímou kontrolu nebo které nedokážeme okamžitě vyřešit. Je třeba si uvědomit, že úlevy od stresu lze dosáhnout pouze tehdy, pokud dovolíme své mysli a tělu, aby si odpočinuli. (Zdroj: Viarax.fr) K uklidnění rozbouřené mysli mohou pozitivně přispět i bylinky, které na uklidnění používaly už naše staré matky.

Látky obsažené v meduňce lékařské, mučence pleťové a kozlíku lékařském totiž pomáhají podpořit duševní zdraví a relaxaci. Tato kombinace spolu s vitamínem C, B6 a esenciální aminokyselinu L-tryptofan, která se podílí na produkci hormonů odpovědných za pozitivní psychický stav, dobrou náladu a kvalitní spánek, dokáže působit jako opravdový "balzám na podrážděné nervy".

#2 Cvičení, které redukuje stres

Je vědecky dokázáno, že při cvičení se v těle vytváří serotonin, hormon štěstí, který potlačuje pocity úzkosti a podrážděnosti, čímž odbourává stres. Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) doporučuje dospělým lidem provádět týdně 150 minut středně intenzivní fyzické aktivity, případně tento časový interval rozdělit na denní 30 minutové cvičení.

#3 Zatočte s vysokým cholesterolem

Stres a cholesterol spolu úzce souvisí, proto je důležité snažit se vysoký cholesterol ustavičně potlačovat. Ideálním receptem, jak toho dosáhnout, je upravit svůj jídelníček, zahrnout do něj pravidelný přísun Omega 3 mastných kyselin a samozřejmě přidat fyzickou aktivitu sportovního charakteru.

Cvičení nejen zlepšuje fyzickou zdatnost a pomáhá v boji proti stresu, ale i snižuje hladinu škodlivého LDL cholesterolu a zvyšuje hladinu toho "dobrého" (HDL). Snížení špatného LDL má přímý vliv na prevenci kardiovaskulárních chorob, které jsou častým důvodem vzniku krevních sraženin v tepnách, jejich zablokování a následnému infarktu. Samozřejmě platí: čím déle a intenzivnější cvičení vyvíjíte, tím větší je přínos pro vaše tělo.

#4 Dopřejte relax tělu i mysli

Skvělým způsobem, jak redukovat stres, je 15-20 minutová relaxační koupel doprovázená příjemnou hudbou, přičemž se doporučuje použít vonnou sůl do koupele. Soli do koupele byly používány už ve starověké Číně k léčbě různých kožních chorob, artritidy a bolavých svalů. Obsahují totiž jód, který má příznivý účinek na pohybové ústrojí a také tlumí bolest. Solné minerály pronikají do pokožky, stimulují ji a pomáhají odstranit odumřelé kožní buňky. Kromě toho podporují látkovou výměnu, a tedy dokáží tělu poskytnout dokonalou relaxaci. Pokud je sůl navíc obohacena o éterické oleje z léčivých bylinek, dokáže pozitivně ovlivnit naši mysl, pomoci odbourat z těla stres, migrénu, nespavost a pocity úzkosti.

Studie publikovaná v National Library of Medicine dokázala, že poslech relaxační hudby po stresující události může pomoci nervovému systému rychleji se zotavit. To znamená, že příjemná hudba pozitivně ovlivňuje mozek a tělo, pomáhá snižovat krevní tlak a tím i hladinu kortizolu - stresového hormonu.

NÁŠ TIP NA ZÁVĚR:

Vyzkoušejte si doma udělat malý wellness. Stačí vám k tomu jen horká koupel, vonné svíčky, relaxační hudba a jedna kapsle Zenadenu - BIO doplňku stravy na přírodní bázi, který v sobě spojuje sílu bylinek a vitamínů pro podporu správné psychické činnosti.



Zerex Magazín arrow
Zerex Magazín arrow