Zerex Magazín

Poctivě připravované články o tom nejdůležitějším, co potřebuje každý vědět o svém zdraví.

Vyberte si z menu téma, které Vás právě teď nejvíce zajímá.

Naše tělo

Jaké bylinky jsou ideální pro lepší spánek?

Jak si konečně pořádně prospat, aniž byste do sebe museli cpát hory léků na spaní?

Autor článku: Natálie Markovská 01.12.2019 jake-bylinky-jsou-idealni-pro-lepsi-spanek

Máte problémy se spánkem? Běžně se vám stává, že nedokážete usnout, desítky minut se jen převalujete, ani tradiční počítání oveček nezabírá a každé ráno potom nenávidíte, protože zase musíte vstávat neodpočatí? Nebojte, nejste v tom sami. Problémy se spánkem má v současnosti až 10 % lidí po celém světě. Hektický způsob života, stres a nezdravý životní styl. To jsou základní příčiny toho, proč večer co večer nemůžete usnout a ráno se pak probouzíte neodpočatí a rozlámaní. Jak to celé změnit? Jak si konečně pořádně prospat, aniž byste do sebe museli cpát hory léků na spaní? Jaké bylinky jsou ideální pro lepší spánek?

Lepší spánek

Prášky na spaní jsou stále častějším lidským společníkem. Hektický způsob života, stres a nezdravý životní styl totiž mnohdy vedou k poruchám spánku, kterými dnes početná skupina lidí.

Spánek je ale naprostým základem našich životů. Základ nejen pro vaši dobrou náladu, psychickou pohodu a energii, ale i pro vaše zdraví. Spánek je jedna ze základních potřeb člověka. Lidé bez spánku příliš dlouho nevydrží. 

💡 Věděli jste, že pokud se dostatečně nevyspíte po dobu 4 týdnů, hrozí vám dokonce i halucinace, paranoia, přerušení životních potřeb či ztráta myšlenkové kontinuity?! Nespavost je tedy mnohem závažnější problém, než jen pouhé ranní těžké vstávání a špatná nálada. 

💡 Uvádí se, že rekord v nespaní drží americký student Randy Gardner, který roku 1965 v 17 letech vydržel 11 dní za sebou nespat. Ke konci tohoto období už měl však velmi útržkovité myšlení, poruchy paměti, halucinace.

Nespavost je závažný problém

Důsledky neléčené nespavosti

Co se stane, pokud dlouhodobě nebudete dobře usínat? Jak se projeví nedostatek spánku na vašem životě?

  • Objeví se u vás ranní bolesti hlavy,
  • nadměrná denní únava se stane vaším věrným společníkem,
  • špatně se vám bude soustředit,
  • budete podávat mnohem horší výkony v práci nebo ve škole,
  • po čase se může objevit deprese a podrážděnost,
  • budete neustále ospalí, unavení a bez energie,
  • do ničeho se vám nebude chtít,
  • začnete se vyhýbat společenským událostem,
  • přestanete žít aktivně,
  • může se to negativně podepsat i na vašem vztahu s rodinou a přáteli.

Omezte rizikové faktory

💡 Často přitom jde pouze o následek nějakého špatného návyku. Nezdravého životního stylu, příliš rychlého životního tempa, nebo konzumace nevhodných potravin. Proto při úpravě kvality svého spánku vsaďte v prvé řadě právě na toto.

Káva

Káva. Ta hraje v našich končinách v případě spánkových problémů největší prim. Kávu si dopřává skoro každý z nás minimálně jednou za den. Sice nás krásně nabudí a dodá nám potřebnou energii, ale také může být hlavním viníkem, proč večer nemůžete usnout

Obsahuje totiž kofein, který stimuluje centrální nervovou soustavu a srdeční činnost. Právě ten dočasně potlačuje únavu a probouzí bdělost. Stačí tedy, abyste si dali jednu kávičku v pozdních odpoledních hodinách a už pro vás může být problém večer usnout, řádně se uvolnit a zklidnit roztěkanou mysl.

Káva může být hlavným viníkem, proč večer nemůžete usnout

Kofeinové nápoje

Ovšem káva nemusí být jediným viníkem, proč večer nemůžete usnout. Kofein totiž obsahuje i řada sladkých sycených limonád, černý čaj či energetické nápoje. To všechno tedy omezte na úplně prvním místě. 

Nelze totiž řešit nespavost a přitom do sebe nalévat hektolitry kávy či energetických nápojů. Nejhorší jsou potom tyto nápoje na večer. Večer byste měli pít už pouze čistou vodu nebo maximálně bylinkové čaje.

Hektický způsob života a stres

Podobně je na tom ovšem i stres a životní styl, ve kterém žijete. Všimněte si, že často se vám v noci nedaří usnout proto, neboť neustále přemýšlíte nad pracovními úkoly, rodinnými problémy, konflikty se šéfem nebo nad svou finanční situací

Pokud je to jednou za čas, ještě se nic neděje. Pokud ale takto nedokážete usnout večer co večer, je potřeba to začít co nejrychleji řešit.

Neříkáme, že to všechno máte hodit za hlavu a začít žít jako bohém, ale alespoň trochu zvolnit tempo a začít si víc vážit svého volného času, klidu, odpočinku, relaxu a zdravého přístupu k životu. Však o práci, povinnostech a starostech ten život není a neměl by být. Život máme pouze jeden, a tak si jej pořádně užijme bez toho, abychom pořád řešili drobnosti a malichernosti.

Nezdravý životní styl

Zároveň je ale také důležité dbát na svůj zdravý životní styl. Kouření, obezita, pravidelné pití alkoholu, užívání návykových látek, workoholismus, málo odpočinku, přecházení nemocí, nedostatek pohybu - nic z toho vám ke klidnému spánku rozhodně nepomůže. 

Proto ještě předtím, než sáhnete po jakýchkoliv přípravcích na léčbu nespavosti, začněte hezky od podlahy úpravou svého životního stylu. Jednoduše řečeno začněte žít zdravě a zdravý bude i váš spánek.

Nezdravý životní styl a problémy se spánkem

Bylinky pro lepší spánek

Když se vám podaří z vašeho života vysekat nezdravé návyky, příliš velké množství kofeinových nápojů, stres, časté přesčasy a nezdravý životní styl, můžete se konečně poohlédnout po nějakých přírodních možnostech ke zlepšení kvality vašeho spánku. Teď už totiž budou fungovat.

✅ Skvělou volbou, kterou lidstvo zná stovky let a na kterou sázely i naše babičky, jsou nejrůznější bylinky, bylinné směsi a bylinné čaje. Bylinky totiž mají zázračnou sílu zklidnit mysl, zpomalit tep, uklidnit vědomí a celkově připravit člověka na spánek

Jaké bylinky to jsou? Jaké bylinky jsou ideální pro lepší spánek? Jaké léčivé rostliny vám pomohou zklidnit mysl a zlepšit kvalitu spánku?

Kozlík lékařský

Na prvním místě stojí kozlík lékařský. Jedna z nejlepších bylinek pro usínání. Jedná se o léčivou rostlinu, kterou najdete spíše v nižších polohách po celé České republice. Využívá se již od středověku a již od pradávna se nejrůznějším způsobem upravuje a užívá. Podporuje duševní zdraví, spánek, napomáhá lepšímu usínání a podporuje relaxaci. Kozlík je výborný při nespavosti vyvolané stresem, přepracováním nebo nervovým vyčerpáním. Nemá žádné vedlejší účinky. Kozlík ovšem neužívejte déle než jeden měsíc.

Mučenka pletní

Další účinnou bylinkou ke zlepšení kvality spánku je mučenka pletní. I ta se užívá k léčbě nervového napětí a nespavosti. Má protikřečové a lehce sedativní účinky. Mimoto pomáhá ženám při menstruačních bolestech, a všem ostatním i při průjmech a kašli. Zklidňuje během psychického vypětí, vyvolává pocit pohody a činí nás odolnějšími vůči nadcházejícímu stresu. Podporuje dobrý spánek a relaxaci. Napomáhá k celkovému uklidnění organismu, bez toho aniž by unavovala. Užívá se také při úzkosti, bušení srdce, bolestech nervového původu, hysterii a podrážděnosti.

Bylinky pro lepší spánek

Meduňka lékařská

Třetí účinnou bylinkou pro lepší spánek je meduňka lékařská. Dokáže zklidnit organismus, navodit klidný spánek, napomáhá k emočnímu komfortu, pomáhá odblokovat stres, navodit lepší náladu, celkově tiší bolest a uklidňuje. Má osvěžující citronovou vůni a je oblíbenou ozdobou letních nápojů. V kuchyni se používá také jako koření.

Třezalka tečkovaná

Máme zde již čtvrtou léčivku, kterou je dobře známá a rozšířená třezalka tečkovaná. Lidově čarovník, svatojánské koření či kvítí Panny Marie

Tato bylinka je známá zejména při užívání proti úzkostem a depresím. Ale samozřejmě pomáhá také při nejrůznějších nervových a neurologických onemocněních, při bolestech páteře a zánětech nervů. Pomáhá i při nepříjemných projevech premenstruačního syndromu. Roste na lukách, podél cest či na mýtinách. Zlepšuje náladu, zklidňuje, zmírňuje úzkosti a deprese. Prospívá i trávicímu traktu, játrům a žlučníku.

Chmel otáčivý

Od třezalky tečkované se posuneme dále, a to ke chmelu otáčivému. Látky obsažené v této rostlině přispívají k přirozené funkci nervové soustavy, mají uklidňující účinek a napomáhají dobrému spánku. 

Chmel otáčivý se vyskytuje v olšinách, na okrajích lesů, v lužních lesích, ale především v pobřežních křovinách potoků a řek. Dokonce jej zavedl jako sedativum v roce 1813 pařížský lékárník Planche. V homeopatii se esence ze chmelu otáčivého používá jako diuretikum, antiafrodiziakum nebo narkotikum.

Chmel otáčivý na spánek

Řebříček obecný

Jako šestý v pořadí zde máme řebříček obecný. Řebříček není vůbec náročný na půdní podmínky. Dokáže tedy růst prakticky kdekoliv. U nás jej nejčastěji potkáte na mezích, loukách, polích, rumištích, u cest, na okrajích lesů od nížin po horské oblasti. 

Z účinných látek obsahuje hlavně silici s azulenem, hořčiny, alkaloidy, flavonoidy, třísloviny a další. Používá se na zlepšení chuti k jídlu, povzbuzuje vylučování žaludečních šťáv a zvýšení tvorby žluče, působí močopudně, desinfekčně, antisepticky, utišuje kašel, podporuje hojení a působí pozitivně na krevní oběh. Přispívá ke zmírnění nervozity a stresu, příznivě působí na psychickou odolnost a koncentraci.

Levandule lékařská

Předposlední bylinkou, kterou zde rozhodně nemůžeme nezmínit, je všeobecně hojně rozšířená levandule lékařská. Snad není známější bylinky, která by se používala v kosmetice, v textilním průmyslu nebo v bylinkářství, než právě levandule. 

Má příjemnou chuť i aroma. Příznivě působí při vysokém tlaku, přispívá k uklidnění nervového systému a zmírnění bolestí hlavy. Již v antickém Římě ji přidávali do koupele. 

Také se vkládá mezi oblečení v šatníku, které krásně provoní a zároveň odpuzuje šatní moly. Květ levandule je pro své zklidňující účinky přidáván do směsí bylinek užívaných při bolestech hlavy, nespavosti, nervozitě a závratích.

Jitrocel kopinatý

A celé naše povídání uzavřeme poslední bylinkou, a to jitrocelem kopinatým. Jitrocel kopinatý pozitivně ovlivňuje trávení a detoxikaci organismu, přispívá k navození psychické pohody, působí protizánětlivě a pomáhá při problémech s dýchacími cestami. Obsahuje sodík, draslík, kobalt a měď.

Dobrý spánek na dosah ruky

Nechce se vám trávit hodiny sbíráním bylinek po loukách? Moc vás neláká představa vaření ne příliš chutných bylinných odvarů? Potřebujete bylinky v nějaké praktické a snadno poživatelné podobě? Pak vsaďte na doplněk stravy, přírodní přípravek na spaní Zerex Pillow

Obsah přípravku Zerex Pillow
Bylinka Množství v přípravku Zerex Pillow
Chmel otáčivý 200 mg
Kozlík lékařský 100 mg
Meduňka lékařská 100 mg
Mučenka pletní 100 mg
Třezalka tečkovaná 20 mg

 

Zerex Pillow obsahuje právě ono dostatečné množství extraktu z kozlíku lékařského, mučenky pletní, meduňky lékařské, třezalky tečkované a chmelu otáčivého. Jedná se o vysoce kvalitní doplněk stravy, které obsahuje právě ono množství těchto bylinek v tabletové podobě, které vám pomohou večer co večer snáze usnout, ráno co ráno plni energie vstát a den co den podávat ty nejlepší výkony. Neustálá únava bude ta tam, na těžké ranní vstávání si už ani nevzpomenete, a večerní počítání oveček už nebude nutné.

Přírodní přípravek pro lepší spánek

✅ Že v tomto doplňku stravy chybí další zmíněné bylinky, jako řebříček obecný, levandule lékařská či jitrocel kopinatý? Ano, máte naprostou pravdu. Tyto bylinky totiž najdete v podobě výborného bylinného čaje Stres a zklidnění. Tyto dva prostředky jsou dokonalým kombem k zajištění klidného usínání, bezproblémového vstávání a dostatku energie každý den. 

Obsah čaje Stres a zklidnění
Bylinka Množství v čaji Stres a zklidnění
Řebříček obecný 1 200 mg
Třezalka tečkovaná 800 mg
Levandule lékařská 760 mg
Jitrocel kopinatý 640 mg
Meduňka lékařská 600 mg

 

Zerex Pillow se užívá v podobě tobolek 2x denně. Čaj Stres a zklidnění se potom pije ideálně na večer, před spaním. Stačí jednu čajovou lžičku směsi (2 g) zalít 0,2 l vařící vody a louhovat po dobu 10 minut.

Bylinky pro ještě lepší spánek

Takže nezapomeňte, cesta za klidným spánkem začíná v prvé řadě ve změně životního stylu. Nelze totiž pít bylinkové čaje a přitom popíjet ještě i energetické nápoje. V takovém případě vám bylinky nijak nepomohou. Zároveň se snažte více odpočívat, vážit si svého volného času, omezit pracovní přesčasy a příliš se nestresovat s maličkostmi. Pak vám bylinky podají pomocnou ruku.

 

V dalším článku si rozebereme účinky chmelu otáčivého na lidské tělo. Přečtěte si o nich více:


bylinky bylinky na spánek
Zerex Magazín arrow
Zerex Magazín arrow