💡 Pojem imunita skloňujeme na každém kroku, dnes především v souvislosti s COVID 19. Přežití člověka jako jedince i jako druhu závisí na jeho schopnost dlouhodobě odolávat atakům nepřátel:

  • Bakterií, virů či plísní.
  • Vlastních splašených, nádorových, buněk s nestandardním chováním.
  • Chemických látek a toxinů.

Imunita představuje sofistikovaný systém ne nepodobný hodinovému stroji v orloji ukazujícímu nejen čas. Stačí málo, aby orloj ukazoval chybně, či se úplně zastavil. Měli bychom na to myslet a náš imunitní systém udržovat v kondici a systematicky posilovat.

Na otázku „Jak?“ nenajdeme jednoduchou odpověď. Imunitní systém prochází vývojem kopírujícím lidský život. V dětství se rozvíjí, mohutní, učí se. Dospělost ho zastihuje v plné síle, která ve stáří slábne, nezvládá vše jako dřív.

Pečlivá péče na první místo

Nic nefunguje bez údržby, ani imunitní systém. Příkladem budiž stav českých mostů. Některé zřícené, většina stojí na pokraji havárie. Jde-li o imunitní systém, nepropadejme panice. Stačí snaha zaměřená na neoslabování imunity a současně na její posilování. V každém případě při respektování individuálního přístupu k různým věkovým skupinám, každá potřebuje to „své“. Zvláště cílíme-li na otázky „Jak zvýšit imunitu u dětí?“ a „Jak zvýšit imunitu u starých lidí?“. Nicméně hlavní principy zůstávají stejné. 

Jak neoslabovat imunitní systém

💡 Nepříjemné množství oslabujících faktorů leží mimo náš vliv a jedinec s nimi nenadělá nic. Například genetická výbava nebo celkové životní prostředí. Ale nemálo jich máme zcela ve své moci:

  • Nedostatek spánku, fyzická i psychická únava.
  • Nedostatečný přísun minerálů, vitamínů a proteinů.
  • Nadměrné používání léků – ne na každou „rýmičku“ musíme s kanónem antibiotik.
  • Kouření, alkohol a jiné návykové látky.
  • Nikdy neutuchající spěch a stres.

Jak prosté. Ale ruku na srdce: Kdo z nás se chová odpovědně sám k sobě?

✅ Jak posilovat imunitní systém

Není to příliš složité. Spíš nepohodlné. Správná životospráva přizpůsobená věku a zdravotnímu stavu umí dělat zázraky. 

✅ Minerály a vitamíny

Významnou část posilování tvoří dostatečný příjem potřebných látek garantovaný pestrou a vyváženou stravu bohatou i na vitamíny a minerály. 

  • Vitamín D představuje důležitou látku pro zdraví, zdravý vývoj a samozřejmě pro kondici imunitního systému. Existují studie prokazující přímou souvislost mezi nedostatkem vitamínu D a sklonem k zánětlivým chorobám, například revmatoidní artritidě
  • Vitamín C, najdeme v ovoci a zelenině s tím, že jeho obsah dramaticky klesá tepelnou úpravou. 
  • Vitamíny skupiny B najdeme v širokém spektru potravin od kvasnic a luštěnin přes ořechy a maso včetně vnitřností až po celozrnné obilniny a mléko a mléčné výrobky.
  • Vitamín E s přirozeným výskytem ve vnitřnostech, rostlinných olejích nebo klíčcích.
  • Selen je „nedostatkové zboží“ pro jeho nedostatek v půdě a následně v pěstovaných plodinách. 
  • Zinek působí na imunitní systém příznivě v mnoha směrech. Obsažen je v potravinách živočišného i rostlinného původu. Játra, červené maso, mořští živočichové, vejce, mléko, dýňová semínka, luštěniny nebo celozrnné produkty.

Pokud nestíháme přijímat potřebná množství účinných látek v běžné potravě, měli bychom využít potravinové doplňky. Na trhu najdete dostatek jak samostatných vitamínů a minerálů, tak téměř univerzální multikoktejly. I když často méně znamená více. Kvalita univerzálností trpívá. Síla se rodí z jednoduchosti. Proto Zerex nabízí optimální směs vitamínů a minerálů v přípravku Vitality Complex. Podporuje celkovou kondici, ale především posiluje imunitní systém. Využijte příležitosti a objednejte si ho ještě dnes.

✅ Zdravá životospráva

Vyvážená strava představuje nutnou podmínku plně funkčního imunitního systému, ale není podmínkou postačující. Další odpovědi na otázku „Jak zvýšit imunitu?“ nás čekají tam, kde bychom je ani nehledali.

  • Dostatek kvalitního spánku: Nevyspalý a unavený člověk je náchylnější k „chycení“ každé infekce, která jde kolem.
  • Vyhýbat se stresujícím situacím: Stres snižuje schopnost imunitního systému bránit se útokům škodlivých látek, bakterií a virů.
  • Dostatek přiměřeného pohybu: Stačí i poklidná procházka přírodou. Nenajdete vše ve fitness centrech a běhu ulicemi rušného města.
  • Správné rozvržení času: Na práci, odpočinek a své nejbližší. Stres v práci, stres doma, syndrom vyhoření. Nedobrá zpráva pro imunitu.

Nejde o taxativní výčet, ale o obecně platné zásady. Samozřejmě specifika dětské a seniorské imunity potřebují vlastní specifické přístupy.

✅ Jak zvýšit imunitu u dětí?

Imunitní systém začíná vznikat v prenatálním stádiu. Po narození je slabý a nezkušený. Kojence chrání především obranné látky získávané v mateřském mléce. Kojení tak má zásadní vliv na kvalitu imunitního systému dospělého jedince. Zvyšování imunity v dětském věku pak můžeme přispět vhodnými, zdánlivě kontraproduktivními postupy:

  • Pořekadlo „Čistota půl zdraví, špína celé.“ Ač zní paradoxně, je pravdivé. Sportovec dosáhne špičkových výkonů na základě tréninku. Totéž platí o imunitním systému. Držením potomka v úzkostlivé čistotě nezíská imunita potřebné zkušenosti a v dospělosti bude náchylnější k infekcím. 
  • Z obdobného soudku pochází otužování. Nejde o sportovní otužilectví. Stačí nežít v přetopených místnostech a naučit dítě radosti z pohybu a sportování. Pravda, v dnešní době Sisyfovský úkol.
  • Zdravá výživa. Vyvíjející se a rostoucí tělo potřebuje až nepředstavitelné množství bílkovin, vitamínů, minerálů a dalších látek. Pokud mu chybí, trpí nejen imunita, ale celý organismus. Například nedostatek vitamínu D způsobuje křivici a připravuje půdu pro budoucí chronická onemocnění.
  • Udržovat psychickou pohodu, dopřát dostatek spánku a odpočinku. Není to lehké, škola klade mnohdy těžko zvládnutelné nároky a dostává tak děti do stresu. Nemluvě o případné školní šikaně. A nepřiměřený stres patří k nejzákeřnějším nepřátelům imunity.

Jednoduše řečeno: Co se v mládí naučíš, ve stáří jako by najdeš.

✅ Jak zvýšit imunitu u starých lidí?

Stárneme všichni a spolu s námi i náš imunitní systém. Nenápadně a plíživě. Až jednou nedoběhneme tramvaj a cestou na Sněžku musíme odpočívat. Na virózy trpíme častěji, než jsme zvyklí. Správný čas zatroubit na polnici a vyrazit do boje za zvyšování imunity. Rostoucí věk vyžaduje soustředěnější péči o imunitní systém. Nikoliv přehnaně úzkostlivou, ale starostlivou. V podstatě jde o opakování „malé násobilky“: Správná životospráva, dostatečný přísun vitamínů, minerálů a dalších látek, dostatek pohybu a dostatečně zaměstnávat mozek. 

Až 70% imunity sídlí ve střevech spolu s bakteriemi potřebnými pro správné trávení. A právě trávicí systém s rostoucím věkem zvolňuje tempo. Nestačí zpracovat všechny důležité látky přijaté v potravě. Aby někde nechyběly, musíme si jich dopřávat větší množství. Jednou z možností představují potravinové doplňky, jakým je například Zerex Vitality Complex

K intenzivnímu posilování imunitního systému nabádá aktuální hrozba představovaná zatím dostatečně neprozkoumaným COVID-19. První zkušenosti ukazují sklon k těžkému průběhu infekce právě u starších a chronicky nemocných lidí. Centrum Zdraví, Výživy a Potravin při Státním zdravotním ústavu vypracovalo hypotézu podpořenou malou studií. Vyšší přísun omega-3 mastných kyselin přítomných v tučných rybách a rybím oleji připraví tělo na zátěž a významně zkrátí trvání zánětlivých procesů. V této souvislosti není od věci ani zvýšený příjem vitamínu D.

Věděli jste, že existují vitamíny, které účinně působí proti zánětům?