Naše tělo

Co pomáhá na chrupavky? Zde je 5 tipů, jak předejít bolavým kloubům

Autor článku: Rebeka Jurčacková 21.04.2021 co-pomaha-na-chrupavky-zde-je-5-tipu-jak-predejit-bolavym-kloubum

Bolest kloubů je problémem, který postihuje i lidi ve stále mladším věku. Odborníci se shodují, že i když se nejčastěji projevuje u dospělých po čtyřicítce, není výjimkou ani u lidí ve věku již od 20 let. Nejčastější příčinou je opotřebení chrupavky a my máme pro vás 5 tipů, jak pomoci obnovit její pružnost.

Jaká je úloha chrupavky?

Chrupavky v našich kloubech jsou tvořeny pružnou gumovitou látkou, o něco měkčí než samotná kost. Jejich úkolem je chránit konce kostí a umožňovat jim lehký, klouzavý pohyb v kloubní jamce.

Co ji poškozuje?

Každá chrupavka obsahuje látky zvané chondroitin sulfát a glukosamin sulfát, které se v ní samovolně přirozeně vytvářejí, přičemž zajišťují její zdraví a správné fungování. S přibývajícím věkem však tyto látky začínají ubývat, což vede k postupnému opotřebení a následnému rozpadu chrupavky.

Poškozená chrupavka se nedokáže obnovit sama od sebe, protože neobsahuje žádné krevní cévy.

Bez klouzavé výplně chrupavky se kosti v kloubní jamce třou přímo jedna o druhou, a protože jejich povrch je drsný, tření podráždí okolní tkáně, což způsobí následné intenzivní bolesti kloubů.

Co na obnovu chrupavky?

# 1 Dopřejte chrupavce to, co jí nejvíce chybí

Nejefektivnějším způsobem, jak pomoci obnově chrupavky, je samozřejmě doplnit látky, které ztrácí. Konkrétně mluvíme o zmíněném chondroitin sulfátu a glukosamin sulfátu, zajišťující zdraví a správné fungování chrupavek.

Studie publikovaná v National Library of Medicine prokázala, že glukosamin nejen tlumí bolest kloubů způsobenou opotřebením chrupavky, ale také pomáhá organismu zpomalit celkový průběh osteoartrózy.

A pokud se ptáte, co na chrupavky v koleni, odpovědí je přísun chondroitinu. Vědecký výzkum totiž potvrdil, že užívání této látky viditelně zlepšilo stav kolenních kloubů až u 53% lidí trpících artrózou. Chondroitin pracuje tak, že pomáhá zastavit aktivitu enzymů rozkládajících chrupavku, čímž přispívá k udržení její elasticity.

Kromě toho, že mají glukosamin a chondroitin protizánětlivé účinky, hrají důležitou roli ve zvýšení tvorby kolagenu a kyseliny hyaluronové v chrupavce, čímž pomáhají obnovovat její mechanické i funkční vlastnosti. Tyto látky se navzájem doplňují a podporují, a proto je dobré užívat je jako kombinaci.

# 2 Kolagen - stavební hmota chrupavek

Chrupavka je jedním z druhů pojivových tkání, jejichž základní stavební hmotou je protein zvaný kolagen. Možná jste už několikrát slyšeli, že nejlepším zdrojem této esenciální látky jsou gumové bonbóny. Ty sice kolagen obsahují, ale najdete v nich také cukr a jiné, zdraví ne až tak prospěšné látky, takže byste to s jejich konzumací neměli přehánět.

Nejlepším způsobem, jak kolagen do chrupavek doplnit, je poskytnout tělu složky, díky kterým si ho bude moci samo vyprodukovat. Jsou to látky jako hořčík a vitamín C. Hořčík můžete doplnit konzumací banánů, ořechů, mandlí nebo celozrnného pečiva, zatímco vitamín C v šípku, černém rybízu a brokolici, případně jej tělu můžete poskytnout prostřednictvím doplňků stravy.

NÁŠ TIP:

Vhodný doplněk stravy na chrupavky a klouby by měl obsahovat kombinaci všech výše zmíněných složek. BIO doplněk výživy Zerex Arthrex v sobě nejen spojuje sílu vitamínů s protizánětlivým chondroitinem a glukosaminem, ale je navíc vhodný i pro vegany.

# 3 Alfou i Omegou zdravých kloubů jsou Omega-3

Další důležitá látka, která pomáhá na chrupavky, je rybí olej. Nebo lépe řečeno v něm obsažené látky. Konkrétně je řeč o esenciálních Omega-3 mastných kyselinách, tedy kyselině dokosahexaenové a kyselině eikosapentaenové, které mají protizánětlivé účinky. Vědecký výzkum ukázal, že užívání rybího oleje s obsahem Omega-3 mastných kyselin pomáhá tlumit bolesti kloubů a snižuje celkovou intenzitu projevů revmatické artritidy.

# 4 Prvním krokem je úprava jídelníčku

Zdravá strava a správná výživa jsou základem pevného zdraví. Proto je důležité držet svou tělesnou váhu pod kontrolou a snažit se předejít obezitě. Platí totiž, že čím větší je vaše tělesná hmotnost, tím větší je i zátěž na vaše klouby a chrupavky. Přílišné tření a tlak jen urychlují mechanické opotřebení chrupavek.

Studie publikovaná v National Library of Medicine prokázala, že dieta bohatá na flavonoidy má pozitivní účinky na osteoartrózu kolen. Flavonoidy jsou přírodní látky nacházející se v rostlinách, zelenině a ovoci, jakými jsou například bez černý, borůvky, černý rybíz, petržel či exotické açai ovoce. Jsou to silné antioxidanty, což znamená, že pomáhají potlačit zánět. Navíc chrání tělo před mikroby a viry. Takže tyto i další potraviny s protizánětlivým účinkem opravdu stojí za to zařadit do svého jídelníčku.

# 5 Pomůže i cvičení

Pokud vás bolí klouby, cvičení může pro vás představovat bolestivou aktivitu. Je třeba si však uvědomit, že cvičit se dá i méně intenzivní formou. Vhodné jsou sporty jako například jemný strečink, golf, jóga, plavání či cyklistika, které představují pro klouby a chrupavky nižší fyzickou zátěž.

Pravidelné cvičení vám také umožňuje udržovat kontrolu nad tělesnou váhou. Vědci z Tufts University přišli na to, že už jen ztráta 2,5 kg dokáže citelně zmírnit bolestivé symptomy artrózy, zejména u velkých kloubů, jakými jsou boky a kolena. Pravidelná fyzická aktivita v časovém intervalu 20-30 minut denně dokáže posílit svaly kolem kloubů a zmírnit pocity ztuhnutí.

Pár slov na závěr

Důležitost kloubů a zdravých chrupavek opravdu netřeba podceňovat. Pamatujte, že správná výživa chrupavek, pohyb a zdravá strava mohou někdy znamenat rozdíl mezi aktivním důchodem a důchodem stráveným v posteli.



Zerex Magazín arrow
Zerex Magazín arrow