Stres. Přijali jsme ho za součást moderního života. Všichni víme, že jej každý den zažíváme, všichni se s ním pravidelně potýkáme a všichni jej tím pádem vnímáme za zcela přirozenou součást našich životů. Evolučně je stres člověku dán do vínku, když je v ohrožení života. V takových situacích zažíváme stres naprosto přirozeně, abychom se zachránili. 

Jenže pak je tady stres chronický, který nemá s těmito situacemi vůbec nic společného. Je to takový ten každodenní stres, který už v podstatě ani nevnímáme. Jenže i ten má na vaše zdraví negativní důsledky. Jak se takový stres pozná? Jak se projevuje chronický stres? A jak se chronický stres léčí? Na to si odpovíme právě zde.

Chronický stres

Chronický stres je situací, kdy je člověk ve stresu dlouhodobě, klidně i celé roky. Čelit mu znamená pro organismus obrovskou zátěž. Člověk totiž v takovou chvíli zažívá úplně to samé, jako u stresu situačnímu - buší mu srdce, potí se, má zrychlený dech, má svíravý pocit kolem žaludku, má rozšířené zorničky. Podle průzkumů ESENER II trpí chronickým stresem přibližně 72 % lidí.

A pokud tento stav přetrvává dlouhodobě, není to samozřejmě pro psychiku člověka, ale ani pro jeho organismus nic dobrého. Bylo dokonce zjištěno, že lidé žijící v chronickém stresu mají o 63 % vyšší úmrtnost.

Chronickým stresem se zároveň zvyšuje riziko úzkosti, deprese, zažívacích problémů, bolestí hlavy, srdečních chorob, problémů se spánkem. Studie dále prokázaly, že stres může zvýšit riziko onemocnění Alzheimerovou chorobou či astmatem.

Jaké jsou příčiny chronického stresu?

Jaké jsou příčiny chronického stresu?

Proč se vlastně člověk do takového stavu dostane? Stačí se jednou stresovat třeba před zkouškou a už je člověk nadosmrti chronicky vystresovaný? Co je samotným spouštěčem chronického stresu?

Existuje nespočet stresorů. Člověk se do stavu chronického stresu může dostat různými způsoby. Od únavy přes úzkost či strach až po různé osobní nebo pracovní problémy. Důležité je, že tyto stresové situace nastávají pravidelně a dlouhodobě. Pak se z občasných stresových situací mohou stát ty chronické. Zároveň ale hraje roli i samotná odolnost daného člověka. Každý člověk je totiž jiný - někoho vystresuje banalita, jiný je odolnější, a proto se tak snadno nerozhodí.

Chronický stres příznaky

Příznaky chronického stresu jsou také rozličné a velmi bohaté. Ovšem u většiny lidí se chronický stres projevuje takto:

  • akné,
  • skřípání zuby během spánku,
  • tloustnutí,
  • nespavost,
  • stavy úzkosti,
  • únava ze stresu,
  • špatné zažívání,
  • občasný bezdůvodný pláč,
  • časté nemoci a nachlazení,
  • ekzémy.

A nejsou to pouze tyto příznaky. Lékaři spojují s chronickým stresem celou řadu fyzických potíží:

  • vysoký krevní tlak,
  • srdeční choroby,
  • infekce,
  • autoimunitní poruchy,
  • deprese,
  • migrény,
  • problémy s plodností.

Věřili byste tomu, že 75 - 90 % návštěv u lékaře představují lidé, kteří trpí nemocemi způsobenými stresem?

Pokud přesně toto na vás platí, pak máte s největší pravděpodobností problém s chronickým stresem

Chronický stres příznaky

Léčba chronického stresu

Jenže co s tím? Co s chronickým stresem? Jak se z něj vyléčit? Z práce přeci odejít nemůžete a povinnosti za vás taky nikdo jiný neudělá. Tak co s tím?

Jediná pomoc: musíte si přiznat, že jste ve stresu. Pokud si problém nepřiznáte, pokud si neuvědomíte, že máte pocuchané nervy, které vám už ničí zdraví, pak vám nic nepomůže. Už Napoleon říkal: „Nepřítel není nejnebezpečnější, když o něm víme, ale když o něm nevíme.

Jakmile si ale problém uvědomíte, můžete začít pracovat na jeho řešení, a to hledáním jeho příčiny.

Problémem většinou totiž není vysoké pracovní nasazení, jak spousta lidí věří. Mnohem nebezpečnější je trvalá nespokojenost s vlastním životem. Z práce tedy odcházet zrovna nemusíte. Spíše se zaměřte na celkovou spokojenost se svým životem.

Hýčkejte se, choďte pravidelně na masáže, dopřávejte si vynikající jídlo, dělejte si radosti. To, co se vám v životě nelíbí, omezte nebo se tomu úplně vyhněte. To, co vás naopak těší a co máte rádi, vyhledávejte.

Pokud vám relax a pozitivní změny ve vašem životě nepomohou, můžete se obrátit na odborníka. Pomocnou ruku vám může podat jak psycholog, tak i psychiatr nebo osobní coach.

Bylinkami proti stresu

Bušení srdce, návaly paniky, nevolnosti, třes rukou a další. Nenechávejte stres ovládat váš život. Skvělou volbou na boj proti stresu jsou také bylinky. Ty už od pradávna fungují jako účinný prostředek ke zklidnění těla i mysli. Meduňka lékařská, mučenka pletní, kozlík lékařský. To jsou bylinky, které podporují duševní zdraví, relaxaci, kvalitní usínání a spánek

Máte často nervy na pochodu? Stres je vaším každodenním společníkem? Aktuální situace ve světě vám nedá spát?  Zenaden vám pomůže dostat zjitřené emoce pod kontrolu. Obsahuje účinné množství extraktů z těchto bylin, díky čemuž vám pomůže zocelit nervy. Stresových situací vás sice nezbaví, ale pomůže vám se s nimi snáze vypořádat.

Zenaden - balzám na pocuchané nervy

Chronický stres vás nemusí omezovat

Pamatujte, že chronický stres není žádná banalita. Jedinec dlouhodobě vystavený takovému náporu si může ublížit nejen na těle, ale i na duši. Proto se postavte stresu čelem a snažte se s ním vypořádat. Žijeme jen jednou a byla by škoda prožít tento život v ustavičném stresu a napětí.

 

Přečtěte si také o bylinkách, které příznivě působí na kvalitu spánku a usínání: