Proti stresu je třeba tělo vyzbrojit silnými a účinnými zbraněmi. Pojďte se s námi dozvědět více o způsobech jak na to.

Stresem proti stresu

Paradox? Pouze do okamžiku, než si uvědomíme podstatu stresu a jeho význam nejen pro naše přežití. Stres přišel na svět ruku v ruce se životem jako jeho anděl strážný v roli přirozeného ochránce organismu během ohrožení. Pomáhá adaptačním procesům mobilizací sil a stimulací k vyšší výkonosti. Úspěšná řešení problémů posilují sebedůvěru, přináší klid a spokojenost. Na druhé straně neustálý život ve stresu nevěstí nic dobrého. Stres přeroste v chronický stres, v deprese a nakonec v syndrom vyhoření s vlastním kódem v mezinárodní klasifikaci nemocí. Stres nás ohrožuje a současně mobilizuje naše schopnosti. Učme se žít se stresem, nikoliv ve stresu.

Jak lépe zvládat stres?

💡 Nic jednoduchého, ale ani složitého. Stačí přijmout za své specifické přístupy a techniky shrnutelné do dvou relativně samostatných okruhů:

  • Zdravý životní styl zahrnující stravovací návyky, pohybové aktivity, duševní pohodu a v neposlední řadě umění odpočívat, přesněji řečeno správně rozdělit čas na práci, odpočinek a spánek.
  • Akceptovat stres a zvládat ho vhodným chováním zahrnujícím asertivitu a postupy omezující vznik stresových situací. 

Zdravý životní styl

Způsob stravování tvoří významnou část zdravého životního stylu. Kromě potřebné energie přijímáme stravou také minerály, vitamíny a další důležité látky. Jejich dlouhodobý nedostatek a výjimečně také přebytek bývá prvotní příčinou většiny onemocnění. Navíc oslabený organismus stresu snadněji podléhá. 

Způsob stravování tvoří významnou část zdravotního stylu.

💡 Zdatnými protivníky stresu jsou vitamíny B6 a C s po boku jim stojící aminokyselinou L-tryptofan.

  • Vitamín B6 neboli pyridoxin má doporučenou denní dávku 1,6 až 1,8 mg. Podporuje účinnost vitamínů B1 a B2. Zvyšuje imunitu, vyživuje centrální nervový systém, působí preventivně proti očním chorobám a cukrovce.  K významným potravinovým zdrojům patří mléko, kvasnice, obilné klíčky, brambory, luštěniny nebo maso.
  • Vitamín C neboli kyselina askorbová má nenahraditelnou roli v metabolických procesech, je potřebný pro tvorbu kolagenu, hormonů nebo vstřebávání železa. Jako antioxidant odstraňuje škodlivé volné radikály a brání tak vzniku mnoha závažných chronických chorob. Velký podíl vitamínu C najdeme v černém rybízu, citrusech, jahodách, zelí a samozřejmě v dalších druzích ovoce i zeleniny.
  • L-tryptofan je esenciální aminokyselina „dobré nálady“. Slouží ke tvorbě neurohormonů především serotoninu, hormonu štěstí, a melatoninu důležitého pro kvalitu spánku a regenerační procesy probíhající během noci. Přirozený sedativní účinek L-tryptofanu napomáhá odpočinku přinášejícímu klid a vyrovnanost. Nedostatek vytváří podhoubí pro stres. Úzkost, napětí, spánkové poruchy směřující k maniodepresivní poruše a dalším psychickým onemocněním. Někdy ovlivňuje také vznik a průběh migrén. Přijmutí doporučené denní dávky 1 – 1,5 g podmiňuje správná funkce žaludku, která se s věkem snižuje. Potíže způsobují také choroby trávicí soustavy či nadměrná konzumace alkoholu. Najdeme jej v celé řadě potravin, ovšem v různém množství. Nejvíce pak v exotických mořských řasách a méně exotických sezamových semínkách, mandlích nebo kešu oříšcích.

Techniky boje proti stresu

✅ Existuje mnoho rozličných způsobů a postupů, jak se co nejlépe připravit na zvládání stresových situací. Některé pochází z dalekého východu, z Indie a Číny. Jsou staré tisíce let a stres v souvislosti s nimi zmiňujeme až v moderní době. Jóga, meditace, různá dechová a jiná cvičení. Dokonce i bojové sporty. Všimněte si ve filmech pomalého provádění pohybu ne nepodobného tanci a hlubokého soustředění. Někdy stačí i relativně krátká procházka přírodou. Nerušená společností dalších osob, sociálních sítí, telefonu apod.

💡 Studie Michiganské univerzity prokázala, že již 20 minutový pobyt v přírodě významně sníží hladinu stresového hormonu v krvi.

Již 20 minutový pobyt v přírodě sníží hladinu stresového hormonu v krvi.

Nicméně ne vždy před stresem můžeme utéct nebo začít cvičit. Na poradě, při obchodním jednání, na koberečku u šéfa nebo při řešení rodinných problémů. Pak přijdou vhod jiné techniky a postupy. Nespadnou z nebe. Je třeba si je osvojit a naučit používat:

  • Asertivita. I když trochu zprofanovaná praktikami podomních a po-telefonních prodavačů, představuje velice účinný postup při jednání jakéhokoliv druhu. Jde o umění naslouchat a chápat partnera, ale bez rozčilování. Přitakat, ale trvat na svém. Schopnost odnaučit se říkat „ano“, když myslíme „ne“. V nejhorším případě přivedete do stresu druhou stranu diskuze a poznáte, jak hloupě jste se chovali dříve.
  • Plánování. Doba plánovaného hospodářství naštěstí skončila. Ale bez rozumného plánu může za každým rohem vyskočit nepříjemné překvapení ruku v ruce se stresem. Tomu nejlépe předejdeme systematickým odstraňováním příčin stresu. Prvním krokem může být vypracování seznamu stresujících situací. Snáze se jim pak vyhnete. Ty, které můžete změnit, změňte a s těmi ostatními se naučte žít.
  • Relaxační techniky. Především použitelné v přítomnosti dalších osob. Poslouží k rychlému uvolnění. V klidu pak zvládnete každou situaci, i tu nepříjemnou.

To chce klid a nohy v teple

Nemusí být vždy jednoduché dostat do sebe doporučenou dávku vitamínů a dalších látek, například L-tryptofanu. Zejména oslabuje-li nás chronická choroba nebo prožíváme hektické období. Pak přijdou k chuti bylinky a vhodné doplňky stravy. Zkrátka bez vnitřního klidu a vyrovnanosti se staneme pro stres velmi snadnou kořistí.

Bylinky na stres

💡 Příroda je mocná lékárna. Koneckonců většina farmak v ní našla buď inspiraci, anebo je založena na využití přírodních produktů. Pokud hledáme bylinky na stres, nesmíme zapomenout na výraznou trojici:

  • Třezalka tečkovaná se zklidňujícími a sedativními účinky. Obsahuje látku hypericin fungující na podobném principu jako některá psychofarmaka. Čaj bývá doporučován při léčbě lehčích forem deprese. Jinak pomáhá při spánkových potížích nebo stavech úzkosti. Zlepšuje náladu bez útlumu nervové soustavy. Účinky se projeví po 2-3 týdnech užívání.
  • Kozlík lékařský obsahuje tzv. valepotriáty a terpentické látky s povzbuzujícím účinkem na nervovou soustavu. Zklidňující účinek má hlavně při srdečních a žaludečních neurózách, přepracovanosti či nespavosti.
  • Meduňka lékařská navozuje klid a příjemný spánek. Působí rovněž jako sedativum bez vedlejších účinků, které lze užívat dlouhodobě. 

✅ Doplňky stravy na stres

Ne každý věří bylinkám, ne každý má čas je pěstovat či sbírat. Vitamíny, minerály a další látky potřebné k udržení kondice nabízí široké spektrum doplňků stravy. Koupíme je nejen v lékárnách a potravinářských obchodech, ale také ve fitcentrech nebo wellness centrech. Samozřejmě, nejlepší cesta ke koupi cenově dostupných a účinných doplňků výživy je přes internet.

✅ Jeden z nich, přípravek na uklidnění, proti stresu a úzkosti Zerex Zenaden, pravý balzám na pocuchané nervy, najdete v nabídce našich produktů. Kapsle obsahují většinu potřebných vitamínů a látek, nechybí ani L-tryptofan. Doporučená denní dávka představuje jednu kapsli dvakrát denně. Neváhejte a pořiďte si Zerex Zenaden ještě dnes a zakrátko budou vaše nervy držet jako špagáty. 

Zerex Zenaden proti stresu.

Maminka a Švejk mají vždy pravdu

„Klid a nohy v teple“. Doporučení „Dobrého vojáka Švejka“ představuje hlubokou moudrost našich předků, prastarý návod, jak bojovat s nepřízní osudu. Humor a dobrá nálada. A samozřejmě nohy v teple proti nastuzení oslabujícímu organismus a tak snižujícímu jeho odolnost vůči stresu.

 

Přečtěte si také o chytrých tricích pro lepší spánek: